Eet je mooi logo

Crystal Clear Shine doet weinig voor je uiterlijk

Artikel door:

Google

Drankenfabrikant Vrumona beweert dat je door het drinken van Crystal Clear Shine niet alleen gezonder wordt, maar er ook stralend uit gaat zien. De 'reinigende, zuiverende en verzorgende' werking van frisdrank Crystal Clear Shine is volgens foodwatch echter verzonnen. Vrumona gaat tot op heden niet in op verzoeken om de beautyclaims te bewijzen. “Vrumona heeft veel kletspraatjes, maar weinig antwoorden," zegt Bart van Opzeeland. "Opnieuw gaat het hier om een misleidend en volstrekt overbodig product. Wie op zijn gezondheid en uiterlijk let kan drankjes als Crystal Clear Shine beter links laten liggen".

Het etiket van de variant Crystal Clear Shine Cranberry & Vlierbloesem is misleidend en zelfs lachwekkend, oordeelt foodwatch. Er staat bijvoorbeeld de hoeveelheid “zuiverende” cranberry op: een tienduizendste deel (0,01 procent). Daarvan hoeft niemand een effect te verwachten. "De vitamines B-3, B-6 en biotine [...] geven je een echte beautyinjectie.” kakelt de marketing van Crystal Clear Shine verder. Onzin, want wie normaal eet, krijgt deze vitamines vanzelf binnen en een overschot houdt je lichaam niet vast. De aloë vera in Crystal Clear Shine zou “reinigend en verzorgend” werken. De plant wordt vooral veel in crèmes gebruikt. Bij inwendig gebruik heeft aloë vera hooguit een laxerende werking. Dat is voor een gemiddeld persoon niet reinigend of gezond. Hoeveel aloë vera extract er in de frisdrank zit wil Vrumona niet vertellen.


Het bronwater in Crystal Clear wordt als 'reinigend' verkocht, terwijl gewoon Nederlands kraanwater aan meer kwaliteitseisen moet voldoen. De eventuele extra mineralen in bronwater zijn bij een normaal voedingspatroon en het drinken van kraanwater net zo overbodig als de toegevoegde vitamines. Daarbij is water uit flesjes zelfs 400 tot 1000 keer duurder dan kraanwater.


Crystal Clear Shine is zo zoet dankzij de zoetstoffen. Wetenschappelijk onderzoek legt inmiddels verbanden tussen consumptie van zoetstoffen op lange termijn en overgewicht. ”Zolang zoetstoffen in verband worden gebracht met overgewicht horen deze niet thuis in 'zogenaamd' gezonde producten.” concludeert Bart van Opzeeland van foodwatch. “Helaas worden lange termijn effecten pas duidelijk nadat dergelijke ingrediënten allang in producten zitten. Het is toch ongelofelijk dat de levensmiddelenindustrie consumenten op deze manier als proefkonijnen gebruikt?”