Genomineerd als meest misleidende voedingsproducten van 2014
Artikel door: Inge de Munnik
Knorr Boeren Groente Soep, Ambacht Rundervink van Albert Heijn, BelVita Breakfast Meergranen, Rosita's Surinaamse Roti's en Capri-Sun Multivitamin zijn genomineerd voor het Gouden Windei 2014; de jaarlijks terugkerende prijs voor het meest misleidende product. Dat heeft voedselwaakhond foodwatch vandaag bekend gemaakt. Op woensdag 1 oktober reikt foodwatch de prijs uit op het hoofdkantoor van de 'winnaar'.
foodwatch ontvangt dagelijks vele klachten van teleurgestelde en boze consumenten die zich misleid voelen in de supermarkt. Zelf doet foodwatch al jarenlang onderzoek naar de waarheid achter claims op voedselverpakkingen. Aan de hand van dit onderzoek en de ontvangen klachten werden dit jaar opnieuw vijf kandidaten geselecteerd die het volgens de waakhond echt te bont hebben gemaakt. Zij komen in aanmerking voor de prijs voor het meest misleidende product: het Gouden Windei 2014.
- Knorr Boeren Groente soep van Unilever: Wordt aangeboden met clean label: 'zonder toegevoegde smaakversterkers', maar bevat gistextract. Wettelijk gezien is dat geen smaakversterker, maar in de praktijk wel. Het bevat namelijk veel glutamaat.
- Ambacht Rundervink van Albert Heijn: Dit product is een belediging voor slagers. Het is met water ingespoten en bevat vijf verschillende soorten suiker en zeven E-nummers. Toch noemt Albert Heijn het product 'ambachtelijk' en beweert dat het 'volgens oud-hollands slagersrecept' is gemaakt.
- BelVita Breakfast Meergranen van Liga: Gepresenteerd als het ideale ontbijt wat 'energie geeft voor de hele ochtend'. In werkelijkheid is het een zoetigheid met 22% suiker. Dat is meer dan in een Digestive koekje of Mariakaakje van Verkade zit.
- Surinaamse Roti's van Rosita's: Deze zogenaamd 'authentieke Surinaamse Roti's' komen uit een Nederlandse tortillafabriek. Ze hebben dan ook een compleet andere structuur en bite dan het origineel en hebben niets met Suriname te maken.
- Capri-Sun Multivitamin van Coca Cola: Dit kinderdrankje bestaat uit slechts 12% vruchtensap uit concentraat en bevat bijna net zoveel suiker als Coca Cola. Ouders worden misleid met de tekst: 'drank met vruchtensappen en bronwater.
“Voedselfabrikanten krijgen op dit moment veel te veel ruimte voor hun misleidende marketing. Ze worden namelijk amper gecontroleerd”, aldus Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch. “De overheid heeft zelfregulering te hoog in het vaandel staan. Nu stelt de voedselindustrie zelf 'grenzen' aan haar eigen marketing en de consument trekt aan het kortste eind. Door middel van het uitreiken van het Gouden Windei willen we laten zien dat deze zelfregulering niet werkt en roepen we de overheid op om misleiding aan banden te leggen.”
Reacties