Capri-Sun Multivitamin meest misleidende product van 2014
Artikel door: Inge de Munnik
Het mierzoete kinderdrankje Capri-Sun Multivitamin van Coca Cola is door consumenten uitgeroepen tot het meest misleidende product van 2014. Eén zakje van 200 ml bevat 19 gram suiker, bijna net zoveel als dezelfde hoeveelheid cola. Omgerekend zijn dat bijna 5 suikerklontjes. Verder bestaat het drankje uit 12% vruchtensap uit concentraat, bronwater, natuurlijke aroma's en toegevoegde vitamines. Die laatste zijn vooral toegevoegd om het drankje onterecht een verantwoord imago te geven. Ouders worden misleid met de tekst 'drank met vruchtensappen en bronwater'. Coca Cola wint daarmee het Gouden Windei van voedselwaakhond foodwatch.
Ondanks het hoge suikergehalte wordt het drankje actief gepromoot richting kinderen. Cartoonfiguurtjes sieren de verpakking en van de doos kunnen ze een heus fotolijstje knutselen. 'Bedankt voor de Capri-Sun mam', staat er in grote letters op. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat kinderen die gesuikerde drankjes drinken, dikker zijn dan hun leeftijdsgenoten die dat niet doen. Onderzoek van VUmc toont bovendien aan dat Nederlandse kinderen meer frisdrank drinken dan kinderen uit andere Europese landen.
“Coca Cola weet heel goed dat het promoten van mierzoete drankjes richting kinderen niet meer van deze tijd is. Eén op de zeven kinderen en jongeren is te dik. Daarom proberen ze het drankje gezonder voor te stellen dan het is. Dat is onverantwoord en daar moet Coca Cola mee stoppen”, aldus Meike Rijksen, campagneleider bij foodwatch.
Tweede plaats voor de 'ambachtelijke rundervink' van Albert Heijn
Net als in 2013, kruipt Albert Heijn door het oog van de naald. Met exact 35% van de stemmen staat de 'Ambacht Rundervink' van de supermarktketen op de tweede plaats. Deze rundervink is opgespoten met water, bevat vijf verschillende soorten suiker en maar liefst zeven E-nummers. De Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie stelde in 2013 al dat Albert Heijn de term 'ambachtelijk' gebruikt als marketinginstrument en hiermee de consument misleidt.
Meike Rijksen van foodwatch: “Helaas is de term 'ambachtelijk' niet beschermd en daar maakt Albert Heijn dankbaar misbruik van. Ze hebben de tweede plaats in de Gouden Windei verkiezing echt verdiend. Deze rundervink is een regelrechte belediging voor slagers. ”
Met 16% van de stemmen eindigt belVita Breakfast Meergranen op de derde plaats. De Knorr Boeren Groente Soep van Unilever krijgt met 5% de vierde prijs en helemaal onderaan staat Rosita's Surinaamse Roti's met 4% van de uitgebrachte stemmen.
Reacties